Y Fair Productions is per 1-1-'17 gestopt -->> Yvonne gaat verder op www.virtualsidekickyvonne.com
Weg van de supermarkt
Review

Review: Weg van de supermarkt

Zo, ik ben weer terug in Nederland en het relaxte vakantie tempo is alweer ver te zoeken! Er zijn in Nederland weer verplichtingen die roepen. Blogs die moeten worden geschreven, voorbereidingen voor een bruiloft die moeten worden afgemaakt, een kat die non-stop wil worden geaaid en een koelkast waar je bijna een echo in hoort. Dus die moet worden bijgevuld…maar ik ga dat toch iets anders aanpakken nadat ik het boek ‘Weg van de supermarkt‘ heb gelezen op vakantie.

Het boek is in 2014 uitgebracht en geschreven door culinair journalist Gerrit Jan Groothedde. Hij woont in Almere Buiten en ging hier met zichzelf een half jaar lang de uitdaging aan om buiten de supermarkt om zijn dagelijkse boodschappen te doen. Een heel mooi plan, maar dit bleek toch behoorlijk tegen te vallen!

Hij vertelt heel veel achtergrond informatie over bepaalde producten in zijn boek. Zo is het biefstukje dat je in de supermarkt koopt, lang niet altijd het ‘echte’ biefstuk zoals je denkt. En wat ik vooral schokkend vond, waren de cijfers over de opbrengst (of beter: verlies!) voor de boeren die producten leveren aan de supermarkten in Nederland. Van producten die boeren leveren aan bijvoorbeeld een Albert Heijn, gaat maar liefst €0,77 van elke €1,00 naar de supermarkt! Veel boeren staan met hun rug tegen de muur, want er zijn maar een aantal grote spelers op de markt die hun producten inkopen en die bepalen daarmee ook gelijk de prijs.

Het is bijvoorbeeld zo dat wij in Nederland het ‘restvlees’ van varkens niet lekker vinden om te verwerken in producten. Hierdoor krijgen varkensboeren maar een lage opbrengst voor een heel varken. Dus gaan die levende varkens op transport naar landen zoals Spanje, want daar krijgen ze veel meer voor een varken, want daar maken ze bijvoorbeeld lekkere worsten van het ‘restvlees’. Die wij dus weer massaal in onze supermarkten kopen, want dat is wel lekker bij de borrel…Gekkenwerk dus als je er over na gaat denken.

Gerrit Jan houdt een dagboekje bij in het boek, waarin hij zijn zoektocht naar goede producten buiten de supermarkt om beschrijft. En dat gaat in het begin vaker mis dan goed. In de eerste hoofdstukken van het boek irriteerde ik me er een beetje aan, want waarom een boek schrijven over buiten de supermarkt om boodschappen doen als je elke keer toch weer met hangende pootjes terug gaat? Maar Almere Buiten in 2013/2014 is natuurlijk geen Arnhem in 2016. Er zijn hier nu mogelijkheden genoeg om je boodschappen te doen, zonder wekelijks een supermarkt van binnen te zien.

Dat had bij hem vooral ook met een stukje planning te maken. Veel landwinkels en andere kleine ondernemers of markten zijn niet in de avonduren of zondagen open. En op momenten dat je wil gaan koken en je er dan pas achter komt dat je een belangrijk ingredient mist voor je maaltijd…tja dan is vaak alleen de supermarkt nog open.

Ik denk dat het nu, in 2016, al een stuk makkelijker is geworden. Zo kwam Gerrit Jan er op een gegeven moment achter dat hij een krat met lokale boodschappen thuis kon laten bezorgen. En dat scheelt al een hoop natuurlijk! Ik heb nu makkelijk praten als ik dit experiment thuis ook zou willen doen, want ik werk vanuit huis en kan dus overdag langs bij zuivelboerderijen, landwinkels en fijne markten. Ik wil dus zeker de uitdaging aangaan na het lezen van dit boek! Doe jij met me mee?

Je kan het boek voor je ereader (voor de mensen die meedoen met het Plastic dieet!) of de papieren versie hier bestellen (aff.):